Osoba, której głównym zadaniem jest sprzedaż artykułów jest często nazywana sprzedawcą lub doradcą klienta. Jego głównym zadaniem jest aktywna sprzedaż wybranych towarów. Do obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku należą współpraca z dotychczasowymi klientami, a także pozyskiwanie nowych klientów i budowanie z nimi trwałych relacji. Może ona także być zobowiązana do prowadzenia negocjacji handlowych lub przygotowywania prezentacji sprzedażowych dla innych działów firmy. W pracy w sklepie lub magazynie, specjalista do sprzedaży towarów jest zobowiązany do przyjmowania i wydawania towarów, a także weryfikacja ich zgodności z dokumentami. Musi on także dbać o zachowanie czystości i porządku na terenie obiektu oraz prawidłowy obieg dokumentów.
Specjalista ds. sprzedaży artykułów powinien posiadać wykształcenie co najmniej średnie oraz znajomość branży, w której chce się specjalizować. Powinien także być bardzo komunikatywny, czuć się swobodnie w prowadzeniu rozmów z osobami decyzyjnymi oraz łatwo nawiązywać kontakt z obcymi. Istotną cechą osobowości jest uprzejmość i wysoka kultura osobista. Doradca klienta powinien także być doświadczonym negocjatorem, potrafiącym pracować zarówno pod presją, jak i w sytuacjach stresowych. Powinien on także posiadać umiejętność właściwej identyfikacji potrzeb klienta. Praca ta wypada częstych podróży, dlatego bardzo przydatne okażą się zarówno prawo jazdy kat. B, jak i własny samochód.
Na stanowisku wymagane jest:
- sumienność i cierpliwość
- zdolności komunikacyjne
- uprzejmość i wysoka kultura osobista