Dyrektor handlowy jest osobą odpowiedzialną za zarządzanie działem handlowym. Do głównych jego zadań należy efektywne zarządzanie sprzedażą zgodnie z celami biznesowymi oraz planami sprzedażowymi. Aktywne uczestniczy on w budowaniu strategii sprzedaży oraz utrzymaniu i rozwoju sieci sprzedaży. Jest także odpowiedzialny za budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, a także budowanie i umacnianie wizerunku firmy oraz nawiązywanie długoterminowych relacji handlowych. Na bieżąco musi monitorować rynek i analizować działania konkurencji. Powinien także posiadać wiedzę na temat aktualnych wskaźników i trendów rynkowych w obszarze działalności przedsiębiorstwa. Ponadto, odpowiada za przygotowanie raportów i analiz sprzedaży. Do realizacji powierzonych zadań przydają się takie cechy, jak dokładność i terminowość. W kontakcie z klientami powinien używać swoich umiejętności interpersonalnych. Wysoka kultura osobista oraz znajomość etykiety biznesowej pomogą mu zbudować trwałe relacje z kluczowymi klientami. Jako przełożony powinien posiadać umiejętność budowania autorytetu. W relacjach z podwładnymi powinien wykazywać się wysoką efektywnością i motywacją do osiągania sukcesu.
Dyrektor handlowy powinien posiadać wyższe wykształcenie na kierunku biznesowym lub managerskim. Istotną zaletą jest posiadanie doświadczenia w handlu lub pracy na stanowisku kierowniczym. Powinien posiadać umiejętność organizacji pracy własnej i podległych zespołów, a także organizacji pracy wielozadaniowej i zarządzania projektami.
Stanowisko dyrektora handlowego wymaga:
- Umiejętności samodzielnego prowadzenia projektów i rozdzielania zadań
- Umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych i prezentacyjnych
- Wysokiej kultury osobistej oraz znajomości etykiety biznesowej