Specjalista IT jest pracownikiem przedsiębiorstwa, który jest odpowiedzialny za rozwiązywanie problemów związanych z obsługą urządzeń komputerowych i telekomunikacyjnych. Potocznie nazywany jest informatykiem. Do jego głównych obowiązków należy pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z obsługą sprzętu komputerowego pracowników, instalowanie oraz konfiguracja serwerów, urządzeń sieciowych oraz typowych aplikacji biurowych. Pomaga on także w wyborze i zakupie nowego sprzętu komputerowego oraz taryf internetowych. Z reguły do jego zadań należy także wykonywanie i sprawdzanie kopii zapasowych serwerów oraz stacji roboczych. Jest także zobowiązany do bieżącego raportowania statusu prowadzonych prac. Dana firma może mieć własnego informatyka lub korzystać z usług firmy udostępniającej pracowników. Bez względu na to na jakich warunkach jest zatrudniony, specjalista IT musi być dyspozycyjny i szybko reagować na zgłoszone problemy. Bardzo przydatne są umiejętności analitycznego myślenia, zdolność do pracy pod presją czasu oraz dyspozycyjność. Kreatywność w rozwiązywaniu problemów pomaga szybko i sprawnie pomagać w trudnych sytuacjach. Informatyk powinien posiadać zdolność do szybkiego uczenia się i chęć poznawania nowych technologii IT.
Na stanowisko specjalisty IT mogą kandydować osoby posiadające wyższe wykształcenie informatyczne. Od kandydatów na stanowisko informatyka wymaga się kilkuletniego doświadczenia na podobnym stanowisku, dobrej znajomości systemów Windows i Linux w zakresie administracyjnym, znajomości protokołów sieciowych TCP/IP. Co więcej, informatyk powinien potrafić instalować i konfigurować nie tylko najnowsze systemy operacyjne, ale także te mnie standardowe.
Stanowisko specjalisty IT wymaga:
- Zdolności analitycznego myślenia
- Umiejętności pracy pod presją czasu
- Kreatywności w rozwiązywaniu problemów