Przeglądaj Adzuna Blog »

Szukanie pracy a Covid-19, jak nie stracić motywacji

praca-zdalna-myszka-komputer

Kryzys związany z koronawirusem wpływa na codzienne życie milionów ludzi na całym świecie. Część z nas sytuacja zaskoczyła podczas aktywnego szukania pracy. Przez dynamiczne zmiany na rynku, spowodowane pandemią, szukanie pracy wydaje się być teraz zadaniem jeszcze trudniejszym niż dotychczas.

W tym artykule podpowiemy, jak nie tracić zapału i motywacji do szukania pracy. Jak wykorzystać czas kwarantanny, by zwiększyć swoje szanse na jej znalezienie.

Choć czas na szukanie pracy, na pierwszy rzut oka, nie wydaje się nie być najlepszy, to oczywiście nie wolno się poddawać. Skoro już jesteśmy zmuszeni do szukania pracy, właśnie teraz, to powinniśmy sprawdzić swoje możliwości, rozeznać się na rynku pracy i na spokojnie zaplanować kolejne kroki.

Pomimo kryzysu, są firmy, które nadal zatrudniają, nadal potrzebują pracowników.

Szukasz pracy podczas pandemii, oto 5 kroków, które pomogą Ci wytrwać i nie stracić motywacji do działania.

Kroki:

  1. Przeglądaj najnowsze oferty pracy i bądź na bieżąco
  2. Zadbaj o swoje cyfrowe i tradycyjne CV
  3. Uruchom znajomości. Nie wstydź się głośno mówić o tym, że szukasz pracy
  4. Zapoznaj się z najnowszymi trendami na rynku pracy
  5. Naucz się nowych rzeczy lub pogłębiaj dotychczasową wiedzę

Nie przerywaj szukania. Bądź na bieżąco

Na Adzuna.pl oczywiście zauważamy spadek w ilości publikowanych wakatów. Ta sytuacja nie dziwi, wiele biznesów (szczególnie usługowych) musiało zatrzymać plany rozwojowe firmy i wstrzymać rekrutacje.

Niemniej jednak w naszej wyszukiwarce nadal pojawiają się nowe ogłoszenia o pracę. Warto ustawić sobie powiadomienia mailowe i otrzymywać wiadomość z Adzuna z nowymi ofertami pracy. Adzuna wysyła alerty raz dziennie lub raz w tygodniu, w zależności od wybranej przez Was opcji. Jak ustawić taki alert, czyli powiadomienie mailowe z ofertami pracy omówiliśmy na naszym blogu.

To jest najwyższy czas, aby przygotować dobre cyfrowe CV

Jeśli do tej pory nie zadbaliście o CV w formie cyfrowej to jest to najwyższa pora, aby nadrobić zaległości. Firmy wkładają obecnie dużo wysiłku, aby móc prowadzić rekrutacje online (czyli zdalne rekrutacje) i dlatego właśnie teraz niezwykle ważne jest abyście i Wy postarali się o swój cyfrowy wizerunek.

Niezależnie od zawodu w jakim pracujecie, w jakiej branży i na jakim stanowisku – powinniście mieć aktualny profil na chociaż jednym z portali społecznościowych zrzeszających kandydatów i rekruterów. Do najpopularniejszych należą międzynarodowy LinkedIn oraz jego polski odpowiednik GoldenLine.

O tym jak stworzyć skuteczny profil na tych portalach pisaliśmy już na naszym blogu Jak stworzyć profil na portalu rekrutacyjnym.

Posiadanie profilu na takim portalu to również możliwość poznania nowych ludzi z danej branży, na różnych stanowiskach. Wymiana wiedzy i doświadczeń. Ale także dodatkowe pokazanie naszego doświadczenia zawodowego rekruterom, szukającym kandydatów.

Profil na portalu nie zastąpi tradycyjnego CV!

W tym miejscu warto jednak nadmienić, że nawet najlepszy profil na internetowym portalu nie zastąpi całkowicie tradycyjnego CV. Oba życiorysy mają bowiem trochę inne zadanie i przez to różnią się treścią, a także formą. Warto przygotować oba!

Profil cyfrowy pokaże całą Twoją historię zatrudnienia oraz dotychczasowe doświadczenie w zwięzły i ogólny sposób. Zasygnalizuje czym się zajmujesz, w jakich firmach już pracowałeś. Jak wyglądała ścieżka Twojej kariery. Będzie służył pracodawcy czy rekrutrowi do wstępnego rozeznania się, czy posiadasz doświadczenie lub umiejętności jakich właśnie szukają u kandydatów.

CV tradycyjne natomiast powinno być przygotowane „pod konkretne stanowisko”. Powinno być wysyłane do rekrutera lub firmy w odpowiedzi na konkretne ogłoszenia o pracę. Z uwzględnieniem tych informacji, które są dla danego stanowiska kluczowe i najważniejsze.

Czyli CV tradycyjne powinieneś częściej modyfikować i delikatnie zmieniać, w zależności od tego, gdzie je będziesz wysyłać. Nie musi ono zatem zawierać całej historii zatrudniania. Może się skupiać tylko tej części, która jest istotna z punktu widzenia nowego pracodawcy, szukającego pracownika na konkretne stanowisko.

Opis powinien być jednak bardziej szczegółowy niż na profilu. Tradycyjnym CV musisz pokazać, że jesteś odpowiednim kandydatem na dane stanowisko.

O tym jak przygotować CV, aby dać się znaleźć rekruterom pisaliśmy również na naszym blogu.

Do przygotowania tradycyjnego CV polecamy również kreator CV od serwisu Interviewme. Dzięki graficznym szablonom i gotowym rozwiązaniom od InterviewMe w kilka minut stworzycie profesjonalnie wyglądający dokument, gotowy do wysłania w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę.

Szukasz pracy – poinformuj o tym znajomych

Jeśli jesteś w sytuacji, gdy musisz znaleźć pracę to nie bój się o tym głośno mówić. Jeśli do tego Twój obecny pracodawca wie, że szukasz pracy to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś otwarcie informował o tym fakcie znajomych, kolegów z pracy, kolegów z byłej pracy czy byłych pracodawców. Wykorzystuj do tego wspomniane social media, np. LinkedIn.

Możesz też zadzwonić do znajomych z poprzedniej pracy. Skontaktuj się z szefem, z którym miałeś dobre stosunki, gdy pracowaliście razem. Przejrzyj profile znajomych na LinkedIn i zobacz, gdzie obecnie pracują. Sprawdź czy nie masz kolegów z branży, w której szukasz pracy. Pytaj czy ich firmy obecnie nie rekrutują.

Im więcej osób wie, że szukasz pracy tym większa jest szansa, że dowie się o Tobie pracodawca lub rekruter, który akurat szuka kogoś z twoim doświadczeniem.

Nie bój się wracać do firmy, w której już kiedyś pracowałeś – szczególnie jeśli odszedłeś w dobrej atmosferze i lubiłeś to miejsce. Termin pracownik-bumerang zaczyna być coraz bardziej popularny i nie ma wcale pejoratywnego zabarwienia.

Wiele firm prowadzi również wewnętrzne programy poleceń. Czyli osoba wewnątrz firmy, która poleci Cię do pracy może otrzymać z tego powodu dodatkowy bonus. Takie rozwiązania są korzystne dla obu stron! Pracodawca ma pewność, że zyskuje sprawdzoną osobę, a osoba, która Cię poleca dostanie ustalony z pracodawcą bonus! Wykorzystuj to na swoją korzyść i rozmawiaj ze znajomymi o tym, że szukasz pracy.

Poczta pantoflowa bywa często lepsza od niejednej tablicy ogłoszeń!

Niektóre firmy muszą przeczekać, inne tymczasowo zmienić profil działalności – bądź na bieżąco z rynkiem pracy.

Warto mieć na uwadze, że w miarę przybywania nowych restrykcji związanych z okresem kwarantanny, zmieniał się krajobraz biznesowy w wielu dziedzinach.

Na przykład zgodnie z aktualnymi rozporządzeniami polskiego rządu, restauracje nie mogą obecnie serwować posiłków na miejscu. Z tego powodu raczej nie będą teraz rekrutować nowych kelnerów czy kucharzy. Ale część z nich będzie nadal prowadzić rekrutacje, aby rozbudować swoja bazę potencjalnych kandydatów na przyszłość. Warto zatem przeglądać aktualne oferty pracy w gastronomii.

Warto też pamiętać, że lokale gastronomiczne mogą obecnie swoje dania serwować na wynos! Dlatego potrzebować będą więcej kierowców i dostawców, aby posiłki móc rozwozić do osób zamawiających je np. przez Internet. W marcu na Adzuna było ponad 8 tysięcy ofert pracy z całej Polski dla dostawców i kurierów.

Firmy zmieniają branżę, może Ty też tymczasowo zmień zajęcie?

Czas jest wyjątkowo trudny dla wielu biznesów. Może się okazać, że w branży, w której do tej pory pracowałeś nie będzie dla Ciebie pracy.

Warto zatem pomyśleć, jak inaczej możesz wykorzystać swoje doświadczenie. A nawet poszukać zajęcia tymczasowego, które pomoże Ci finansowo przetrwać trudną sytuację.

Możesz wykorzystać ten czas na stałe przebranżowienie się; lub na zdobycie nowych doświadczeń. Jeśli od wielu lat pracowałeś w tej samej branży, nowe doświadczenia mogą okazać się dobrą odskocznią lub nawet pomysłem na stałą zmianę branży w przyszłości.

Być może czujesz, że to sytuacja zmusza Cię do zmiany branży, choć wcale tego nie chcesz. W takim układzie, potraktuj to jako coś tymczasowego. Szukaj pozytywów, każda praca to nowe doświadczenia, które mogą Ci się przydać w przyszłości w najmniej oczekiwanym momencie.

Wykorzystaj czas na doszkalanie się lub nawet zmianę branży.

Tak samo jak niektóre miejsce pracy i zakłady musiały się przebranżowić w dobie kryzysu, tak samo Wy możecie pomyśleć o zmianie ścieżki kariery zawodowej. Albo o wykorzystaniu tego czasu na pogłębianie dotychczasowej wiedzy i nadrobieniu branżowych zaległości?

Wiele firm doradztwa personalnego oraz szkoleniowych zaczęło udostępniać swoje treści za darmo w Internecie. Może to być dobrą okazją na poszerzenie naszych kwalifikacji, nauczenie się nowych rzeczy i rozszerzenie zakresu kompetencji.

Jest to też dobry sposób, aby nie stracić energii i motywacji przy szukaniu pracy. Warto znaleźć sobie dodatkowe zajęcie, które pomoże dobrze zagospodarować czas. Szczególnie jeśli właśnie czekamy na kolejną rozmowę kwalifikacyjną, a procesy rekrutacyjne wydłużają się ze względu na pandemię koronawirusa.

Poniżej garść inspiracji i pomysłów, jak wykorzystać czas oczekiwania na kolejne rozmowy o pracę i jednocześnie wzbogacić swoje CV o nowe kwalifikacje czy certyfikaty, lub pogłębić wiedzę. Aby wykorzystać czas przymusowego siedzenia w domu na coś, co przyda się nam w przyszłości:

  • Praca biurowa: Przyjrzyj się kursom branżowym na LinkedIn – znajdziesz tu wiele kursów, które przydadzą się w pracy biurowej. Znajdziecie tam między innymi między innymi szkolenia w zakresie arkuszy kalkulacyjnych Excel, podstawy HTML czy planowanie strategii biznesowych. Pierwszy miesiąc korzystanie z platformy e-learningowej LinkedIn jest za darmo.
  • Blogowanie i nie tylko: Może wykorzystasz ten czas na tworzenie ciekawych treści. Jeśli już pracujesz jako specjalista SEO lub copywriter to bardzo dużo ciekawych treści szkoleniowych znajdziesz na stronie serwisu SEMstorm oraz Senuto. Są tam szerokie opracowania tematów związanych z content marketingiem, SEM i SEO, czy e-commerce.
  • Darmowe szkolenia od Google – serię darmowych szkoleń zakończonych oceną i certyfikatem znaleźć można na stronie SkillShop. Znajdziecie tam nie tylko wykłady w formie filmów video, ale również linki do odpowiedniej dokumentacji, materiałów i opracowań do każdego produktu i narzędzia Google, takich jak Google Ads, Akademia Analytics czy Google Ad Manager. Kursy są dostępne w języku polskim, ale o wiele bogatsze zasoby dostępne są w języku angielskim.

 

Dołącz do nas na Facebooku, gdzie regularnie publikujemy porady dotyczące pracy i kariery oraz odwiedź naszą stronę, gdzie dostępnych jest ponad 200 000 ofert pracy w całej Polsce.

Przydatne artykuły:

Gdzie praca po psychologii 

Jak znaleźć pracę w nowym mieście

Praca za granicą. O czym warto pomyśleć przed przeporwadzką