Przeglądaj Adzuna Blog »

Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Gazeta na stole

Jak napisać interesujące ogłoszenie o pracę? Jak przykuć uwagę kandydata danym ogłoszeniem o pracę? Na pewno natrafiliście na dziesiątki porad, które mówią, jak sprawić, aby Wasze ogłoszenie było atrakcyjne i przykuwało uwagę kandydata.

Wiele z tych porad jest bardzo celnych, ale właściwie większość pomija jeden bardzo ważny aspekt – gdzie będziecie to ogłoszenie publikować. Gdzie Wasze ogłoszenie może się pojawić i jak je zatem przygotować, aby wyciągnąć z tej publikacji maksymalne korzyści.

Dlatego ten artykuł nie będzie wyłącznie o tym jak przykuć uwagę kandydata, ale o tym jak „przykuć uwagę” internetowych wyszukiwarek i tablic z ogłoszeniami, aby Wasze ogłoszenie pojawiło się na wysokiej pozycji na liście wyników w tych serwisach.

Gdzie może pojawić się internetowe ogłoszenie o pracę

Zacznijmy od tego, gdzie może przykładowo pojawiać się Wasze ogłoszenie.

  • Strona firmowa – sekcja kariera, na firmowej stronie pracodawcy
  • Tablica ogłoszeń – tablica ogłoszeń lub portal pracy, na którym pracodawca może umieścić dodatkowo swoje ogłoszenie
  • Strona agencji pracy – agencje pośrednictwa mogą publikować ogłoszenia swoich klientów (pracodawców)
  • Portale rekrutacyjne – branżowe portale, pomagające pracodawcom w pozyskiwaniu kandydatów (mają swoje strony z ogłoszeniami)
  • Uniwersyteckie biuro karier – strony danych uczelni, na których publikować mogą pracodawcy z branży lub regionu

A ogłoszenia z tych wszystkich serwisów mogą być potem indeksowane na internetowych wyszukiwarkach!

Internetowa wyszukiwarka ofert (lub agregator ofert) – jedną z nich jest Adzuna. Adzuna działa jak typowa wyszukiwarka, ale zamiast stron internetowych indeksuje oferty pracy (ze wszystkich wymienionych powyżej stron i serwisów z ogłoszeniami). Pozwala serwisom publikować ogłoszenia bezpośrednio lub indeksuje je samodzielnie, zwiększając tym samym zasięg i widoczność tych ogłoszeń i serwisów w Internecie. Dociera z tymi ogłoszeniami do jeszcze większej ilości kandydatów, szukających pracy przez Internet.

Każdy z tych serwisów spełnia swoje zadanie, jeśli jest dopasowany do potrzeb ogłoszeniodawcy. Inaczej miejsce publikacji dobierać będzie pracodawca z jednym wakatem, inaczej firma, która ma ciągłe zapotrzebowanie na pracownika, jak np. sieć supermarketów. Wszystkich łączy jedno – mają ogłoszenia o pracę, publikowane w sieci i chcą, aby te ogłoszenia przyciągały odpowiednich kandydatów.

Ogłoszenia w sieci możemy publikować sami, mogą być one potem indeksowane i replikowane przez inne podmioty, w tym social media. Dlatego ważne jest, aby każde ogłoszenie jakie publikujemy, niezależnie od tego, gdzie oryginalnie planujemy je umieścić, posiadało wszystkie, niezbędne elementy umożliwiające znalezienie takiego ogłoszenia przez kandydata na internetowych wyszukiwarkach, tablicach i portalach pracy.

Niezbędne elementy – czyli co konkretnie sprawi, że Wasze ogłoszenie o pracę stanie się „atrakcyjne” dla algorytmów internetowych wyszukiwarek i da się znaleźć w sieci?

SEO?? SEO!!… Ale czemu to musi być takie skomplikowane? Wcale nie musi!

Zacznijmy od SEO. Search engine optimization, czyli optymalizacja treści, zawartości stron internetowych. A naszym przypadku optymalizacja treści ogłoszenia o pracę pod kątem ich działania internetowych wyszukiwarek pracy.

Jeśli zamierzacie umieścić swoje ogłoszenia o pracę na portalu pracy czy tablicy z ogłoszeniami to powinniście zapoznać się z podstawowymi zasadami działania tych serwisów. Różnice między tymi serwisami omawia celnie artykuł na Employear.com

Większość tych serwisów rządzi się bardzo podobnymi prawami i pomocne będzie zrozumienie ich przez pryzmat wspomnianego SEO. Czyli inaczej mówiąc zasad, które decydują o tym, jakie ogłoszenie pojawi się w wynikach wyszukiwania, na jakiej będzie pozycji i czy w ogóle się tam pojawi.

Poniżej skupimy się na kilku elementach ogłoszenia o pracę, które są niezbędne, aby ogłoszenie wyświetliło się kandydatowi na liście szukanych przez niego ofert. Każda tablica z ofertami pracy ma dwa podstawowe pola wyszukiwania: Co? i Gdzie? Kandydat szuka pracy na określone stanowisko (lub z określonymi kompetencjami) i w konkretnym miejscu, będzie to miasto lub województwo.  Skupmy się najpierw na odpowiedzi na pytanie „Co?”

Co? Czyli tytuł ogłoszenia

Kandydat wpisuje w wyszukiwarkę ofert pracy interesujące go stanowisko lub słowo kluczowe… co się dzieje po wciśnięciu „lupki”?

Algorytm przeszuka bazę ogłoszeń pod kątem tego zapytania, żeby się upewnić, że wyświetlany wynik jest trafny. W pierwszej kolejności wybierając te ogłoszenia, które mają zgodne stanowisko, potem te które posiadają szukane treści w dalszej części ogłoszenia.

Dlatego, w kontekście stanowiska – przede wszystkim postawcie na konkret. Oryginalność i inwencję twórczą zostawmy na dalszą część ogłoszenia.

Jak wybrać nazwę stanowiska

Wybierzcie taką, jakiej najczęściej będzie używał kandydat. Tak szczerze…, ile osób szuka pracy wpisując w pole stanowisko hasła typu „ninja” lub „szukamy do zespołu”?

Nie jesteście pewni jak nazwać stanowisko, sprawdźcie, jak inni nazywają stanowisko z takim zakresem obowiązków

Nie bójcie się zajrzeć na tablice z ogłoszeniami, na strony karier Waszej konkurencji. Pobawcie się kandydata i poszukajcie pracy na jaką rekrutujecie po prostu w Google. Najlepiej, żeby była to ogólnie przyjęta i popularna nazwa.  Bo o taką najczęściej “pyta” kandydat i taka zatem będzie najbardziej trafna pod kątem wyników na tablicy z ogłoszeniami.

TIP: Jeśli stanowisko ma dwie nazwy, np. sekretarka bywa teraz częściej asystentką czy wręcz office manager’em użyj w tytule tego najczęściej używanego. A na początku opisu stanowiska, użyj synonimu i innych tzw. słów kluczowych opisujących zwięźle dane stanowisko. Umieszczaj słowa kluczowe, które uznasz za najbardziej popularne przy szukaniu danej pracy, w treści ogłoszenia. Tak aby stanowiły około 2% całej jego treści. Zwiększasz tym samym szansę na wyświetlenie swojego ogłoszenia na tablicy, niezależnie od tego, którą formę nazwy stanowiska wybierze kandydat. Algorytm danej tablicy czy wyszukiwarki znajdzie ją w tytule lub w treści i wybierze Twoje ogłoszenie, jako pasujące do zapytania kandydata.

Gdzie? Czyli miejsce pracy

Nie chodzi tylko o to, że kandydat chce wiedzieć. To jest oczywiste, z wielu względów. Mniej oczywisty bywa fakt, że wyszukiwarka, jej algorytmy, filtry na stronie z wynikami – też „chcą wiedzieć”. I często, jeśli „nie wiedzą” to ogłoszenie nie wyświetlą.

Także ukrywając lokalizację w ogłoszeniu (nie ważne co Wami motywuje) na wstępie odcinacie sobie widoczność ogłoszenia, wśród wszystkich osób, które w wyszukiwarkę (zarówno internetową, jak Google; jak i bezpośrednio pracy typu Adzuna) lokalizację.

Najczęstszą bowiem formą szukania pracy przez Internet jest wpisanie w wyszukiwarkę internetową od razu dwóch haseł „co i gdzie”. Co od razu kierować będzie na tablicę, portal czy agregator ofert z wynikami dla danego stanowiska w danym mieście. Jeśli nie macie w ogłoszeniu podanej lokalizacji, to już przy pierwszej wizycie kandydata na tablicy, gdzie umieściliście swoje ogłoszenie, znikacie z listy wyników. Czyli kandydat nie zobaczy nawet Waszego ogłoszenia, za publikację którego często płacicie z góry.

TIP: Nie wszyscy kandydaci wiedzą, gdzie jest Wasza firma. To, że nie wiedzą nie znaczy, że nie będą dobrymi pracownikami. To, że umieściłeś ogłoszenie na firmowej stronie karier nie zwalnia Cię z podania w nim lokalizacji. Pamiętaj, że to ogłoszenie może pojawić się również w innych miejscach, np. za pośrednictwem agregatora (wyszukiwarki) ofert pracy. Zamiast się na to skarżyć – wykorzystaj na swoją korzyść, przygotowując odpowiednio ogłoszenie! Jeśli rekrutujesz przez agencję, pamiętaj, że brak podanej lokalizacji na poziomie ogłoszenia, zmniejsza atrakcyjność w oczach kandydata. Odcinasz sobie całą grupę potencjalnych kandydatów, którzy nie są zainteresowani rekrutację „w ciemno” bez wiedzy na temat miejsca pracy.

Ile zarabia nauczyciel – czyli stawka wynagrodzenia w ogłoszeniu 

Zaczniemy tu od badań jakie przeprowadziła Adzuna m.in. w Polsce sprawdzające atrakcyjność ogłoszenia w oczach kandydata w zależności od tego czy posiadały czy nie informacji o zarobkach. Okazało się, że w Polsce ogłoszenia z podaną stawką są wybierane z listy dwa razy częściej niż te bez. Co to oznacza dla pracodawców czy rekruterów? Podając stawkę w ogłoszeniu na starcie dotrzecie do dwukrotnie większej ilości kandydatów, czyli dwukrotnie zwiększacie szansę na pozyskanie CV.

Podanie stawki w ogłoszeniu, jest również ważne z punktu widzenia umieszczenia go na tablicy czy portalu pracy. Niektóre z tych serwisów (szczególnie w IT) nie pozwalają na publikację oferty, jeśli nie ma w nim informacji o poziomie proponowanego wynagrodzenia. Dodatkowo wiele z portali ma na stronie filtr, umożlwiający wybrać kandydatowi te ogłoszenia, które tą informacje mają.

Pamiętajcie przy tym, że kandydaci, którzy używają filtrów na stronię z ogłoszeniami o pracę są najczęściej tymi, na których najbardziej Wam zależy. Są to osoby, które wiedzą, już na etapie szukania ofert pracy, czym są zainteresowani i są gotowi zaaplikować świadomie na dane ogłoszenie. 

Zapraszam na stronę naszego partnera wyszukiwarki ofert pracy All the Jobs. Po dokonaniu pierwszego wyszukania znajdziecie się na stronie wyników, która po lewej stronie ma całą belkę filtrów, które umożliwiają kandydatowi zawężenie wyników, tylko do ofert spełniających jego wstępne oczekiwania. Filtr wysokości wynagrodzenie też tam jest (jak wiele innych).

Jeśli nie umieścicie informacji, które najczęściej pojawiają się w takich filtrach, Wasze ogłoszenie zniknie z wyników wyszukiwania kandydata, na którym najbardziej Wam zależy! 

Jakie informacje warto umieszczać w ogłoszeniach 

Znowu odeślę Państwa do innych tablic, portali i serwisów z ofertami. Zobaczcie jakie filtry mają te serwisy w celu umożliwienia kandydatowi doprecyzowania zapytania oraz jakie informacje wypunktowują przy zajawce ogłoszenia.

Oprócz lokalizacji i nazwy stanowiska zobaczycie przy ogłoszeniu informacje, które pokrywają się też z filtrami na danej stronie:

  • nazwę pracodawcy lub podmiotu prowadzącego rekrutację
  • wymiar etatu
  • rodzaj umowy
  • poziom wymaganego doświadczenia (junior, medium, senior)
  • widełki lub stawkę godzinową
  • kategorię lub branżę

Nawet jeśli pole jest opcjonalne przy publikowaniu ogłoszenia, warto je uzupełnić. Zapewni Wam to lepsze wyniki podczas rekrutacji, bo ogłoszenie będzie przez to bardziej atrakcyjne dla kandydatów oraz dla algorytmów internetowych wyszukiwarek.

To czy ogłoszenie przykuje potem uwagę kandydata, jest oddzielną kwestią. W pierwszej kolejności powinniście zadbać o to,  aby to ogłoszenie w ogóle pokazało się kandydatowi w wynikach na tablicy czy wyszukiwarce ofert pracy!  Aby dać się znaleźć, musicie wiedzieć, jak i gdzie mogą Was szukać!

Zanim zaczniecie narzekać na jakość usług tablic internetowych, spójrzcie krytycznym okiem na Wasze ogłoszenia. Czy na pewno są dobrze przygotowane? Jakość usług wyszukiwarek czy tablic z ogłoszeniami idzie w parze z jakością publikowanych na nich ogłoszeniach. Chcecie, aby trafiali do Was odpowiedni kandydaci, przygotujcie odpowiednio opisy swoich wakatów.

W razie dodatkowych pytać zapraszamy do kontaktu. Nasz zespół nie tylko pomoże dotrzeć z Waszymi ogłoszeniami do szerszego grona odbiorców, ale podpowie co poprawić w ogłoszeniach, aby były bardziej skuteczne, pod kątem działania internetowych wyszukiwarek pracy.