Przeglądaj Adzuna Blog »

Raport Adzuna – czy HRy wiedzą jak działają wyszukiarki ofert

Gdzie kandydaci szukają obecnie pracy?

Szukanie pracy, jak wiele innych dziedzin naszego życia. przeniosło się do Internetu. Kandydaci mogą obecnie korzystać z wielu stron, serwisów i portali branżowych, aby trafić na interesujące ich ogłoszenie o pracę. Dużą popularnością cieszą się tablice ogłoszeń i coraz liczniejsze wyszukiwarki ofert pracy. Kandydaci wpisują interesujące ich stanowisko i oczekują w odpowiedzi gotowej listy wyników, czyli listy interesujących ich i spełniających ich kryteria ofert.

Czy pracownicy działów HR nadążają za tymi trendami? Czy wiedzą, jak dotrzeć do osób szukających pracy przez Internet? Czy przygotowane przez nich ogłoszenia mają szansę zainteresować kandydata?

Ankieta

Wyszukiwarka ofert pracy Adzuna wspólnie z serwisem ATS Elevato przeprowadziła anonimową ankietę wśród rekruterów i pracowników działów HR biorących udział w ich webinarium. Miała ona na celu sprawdzenie ich wiedzy na temat zasad działania internetowych wyszukiwarek ogłoszeń o pracę. Sprawdzić, czy osoby odpowiedzialne za przygotowanie ogłoszeń o pracę wiedzą, jak to zrobić, aby wykorzystać w pełni możliwości jakie dają wyszukiwarki i tablice w celu dotarcia z danym ogłoszeniem do kandydata.

Wyniki ankiety

Zdecydowana większość ankietowanych rekruterów i pracowników działów HR niestety nie wiedziała, jak dokładnie działają tablice i wyszukiwarek ofert pracy, nawet jeśli wykorzystywała je do publikowania informacji o wakatach.

Okazało się, że aż 77% ankietowanych rekruterów i pracowników HR nie wie na jakiej zasadzie działają wyszukiwarki ofert. A co za tym idzie, nie wie, jak skorzystać z takiego narzędzia, aby przyspieszyć proces rekrutacji i dotrzeć do większej ilości kandydatów przez Internet.

Ponad 60% rekruterów i pracowników działów rekrutacji nie wie, jak przygotować ogłoszenie o pracę, pod kątem jego publikacji na tablicy czy wyszukiwarce ofert. Nie wiedzą bowiem jakie elementy ogłoszenia są istotne z punktu widzenia wyświetlania się ofert pracy w wynikach wyszukiwania na tych serwisach. Nie wiedzą też, że odpowiednio użyte słownictwo (słowa kluczowe opisujące stanowisko) i dodatkowe informacje na temat wakatu mogą zwielokrotnić efektywność i skuteczność ogłoszenia w sieci i pomóc im w rekrutacji.

Ponad 25% ankietowanych nie podaje w ogłoszeniu tak kluczowej informacji jaką jest lokalizacja, czyli miejsce pracy. A prawie 65% ogłoszeniodawców nie podaje informacji o zarobkach, a jest to informacja, która aż dwukrotnie zwiększa zainteresowanie kandydatów danym ogłoszeniem.

Wykres z danymi

Z drugiej strony aż 50% ankietowanych publikuje swoje ogłoszenia na tablicach ogłoszeń lub internetowych wyszukiwarkach.

Biorąc pod uwagę wyniki ankiety, nasuwa się pytanie:

Czy ze względu na brak tej wiedzy rekrutrzy i pracodawcy wykorzystują zatem w pełni możliwości tych serwisów?

Czym są internetowe wyszukiwarki ofert?

Internetowe wyszukiwarki ofert, zwane czasami agregatorami ofert o pracę (m in. Adzuna) to serwisy, które nie tylko umożliwiają publikowanie ofert o pracę na swoich łamach, ale także same zbierają, indeksują i udostępniają w jednym miejscu oferty o pracę z setek innych stron internetowych, w tym także tablic z ogłoszeniami.

Zbierają ogłoszenia o pracę w jednym miejscu, sortują i udostępniają kandydatom w postaci wygodnej wyszukiwarki, która ułatwia im dotarcie do interesujących ofert czy pracodawców bez potrzeby samodzielnego przeszukiwania pojedynczych serwisów czy stron karier poszczególnych pracodawców.

Dla osób i firm rekrutujących są dodatkowym źródłem tzw. ruchu, czyli kandydatów zainteresowanych daną pracą, stanowią skuteczne narzędzie wspomagające rekrutację i ilość pozyskiwanych w odpowiedzi na ogłoszenie CV.

Nawet jeśli korzystasz z usług firm wspomagających proces rekrutacji jak np. Elevato, musisz pamiętać, że wszystko zaczyna się od dobrze przygotowanego ogłoszenia o pracę.

Napisz do nas, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.