Przeglądaj Adzuna Blog »

Zmiana czasu i jak sobie z nią radzić w pracy?

Kiedy zmiana czasu w tym roku?

Już niedługo czeka nas zmiana czasu z letniego na zimowy. W tym roku przestawiamy zegarki na zimowy wypada w nocy z 26 na 27 października. A dokładniej wskazówki zegara „cofniemy” o godzinę o trzeciej nad ranem w niedzielę, w ostatni weekend października.

Powrót do czasu zimowego, zwanego też astronomicznym, jest dla wielu osób zdecydowanie mniej uciążliwy niż zmiana na czas letni. W końcu potencjalnie zyskujemy dodatkową godzinę snu w niedzielny poranek. Choć wydaje się, że to tylko godzina na naszą korzyść to nasz organizm może odczuć zmianę trochę inaczej.

Warto o tym pomyśleć i ułatwić mu zadanie przystosowania się do nowego czasu.

Dłuższy dzień

Po zmianie czasu na zimowy dzień staje się dla nas” dłuższy”.  Warto jednak pamiętać, że to tylko złudzenie. Jeśli mamy zwyczaj kłaść się spać lub wstawać codziennie o tej samej porze ta niewinna godzina może wpłynąć niekorzystanie na nasze samopoczucie.

Przestawiamy zegarki. Jak radzić sobie wieczorem po zmianie czasu

Zakładając, że kładziemy się spać codziennie o 22. W pierwszą niedzielę po zmianie czasu warto pamiętać, że choć na zegarku mamy dopiero 21 to nasz organizm czuje jakby była już dziesiąta. Nie bądźmy zatem zdziwieni, że wyjątkowo „wcześnie” chce się nam tego dnia spać. Jeśli mamy taką możliwość, pójdźmy wcześniej do łóżka.

Nie musisz iść od razu spać, ale daj organizmowi chwilę na relaks. Poczytaj książkę, posłuchaj spokojnej muzyki.  Nie forsuj organizmu od razu po zmianie czasu.

Jeśli chcecie uniknąć zmęczenia na drugo dzień w pracy, warto po prostu odpuścić. Dać organizmowi stopniowo przyzwyczaić się do zmiany.

Pierwsze poranki po zmianie czasu

Jeśli codziennie budzik dzwoni u Ciebie o 6 rano, to nie niech nie będzie zaskoczeniem, że w pierwszy poniedziałek po zmianie czasu obudzisz się przed czasem. Choć na zegarze będzie piąta rano, nasz biologiczny zegarek podpowie Ci, że pora wstać. Przy wcześniejszej pobudce nie róbcie nic na siłę. Nie wciskajcie na siłę głowy w poduszkę. Nie starajcie się na siłę znowu zasnąć.

Jeśli organizm daje znaki, że jest wypoczęty to znaczy, że miałeś wystarczająco dużo snu. Wstań z łóżka. Ciesz się tą dodatkową godziną o poranku!

Możesz w tym czasie np. zjeść śniadanie, na które zawsze brakuje czasu. Poćwiczyć. Pójść z psem na dłuższy niż zwykle poranny na spacer. Albo przy porannej kawie zajrzeć na Adzuna.pl i poszukać nowych ofert pracy!

Tylko godzina różnicy, ale jak radzić sobie z nią w pracy…

Niektórych z nas zmiana czasu zastanie w pracy. Niektórzy na drugi dzień pójdą na nocną zmianę. Czy będą kończyć pracę późno w nocy…

Najtrudniej będą miała na początku osoby, które pracują na wieczorne zmiany. Dla nich ta niewinna godzina może oznaczać większe zmęczenie, mniejszą koncentrację. A wskazówki zegara będą się niemiłosiernie wolno poruszać po tarczy…

Uważajcie wtedy z kawą i napojami energetycznymi. Po zakończonej pracy będziecie po nich mieli problemy z zaśnięciem. Przez to proces adaptacji to nowego czasu niepotrzebnie się wydłuży. Przeczekajcie pierwsze dni… potem będzie już tylko lepiej!

 

Dołącz do nas na Facebooku, gdzie regularnie publikujemy porady dotyczące pracy i kariery.  Odwiedź też naszą stronę, gdzie zebraliśmy dla Ciebie oferty pracy z całej Polski.

Przydatne linki:

Czy wiecie, ile razy wskazówki zegara przecinają się w ciągu doby?

Potrzebujecie pomocy w przygotowaniach do rozmowy o pracę?