Przeglądaj Adzuna Blog »

SEO, marketing, słowa klucze – czyli jak napisać CV i dać się znaleźć (cz 2)

W poprzedniej częście skupiliśmy się na pisaniu tradycyjnego CV, na słowach kluczowych jakich powinniśmy używać przy opisywaniu naszego doświadczenia zawodowego. Tu pomożemy Ci stworzyć życiorys cyfrowy i zadbac o wizerunek w Sieci. W dobie wszechobecnej cyfryzacji naszego życia, tradycyjne CV które wyślemy rekruterowi to często nie wszystko. Warto zadbać również o profesjonalny wizerunek w Internecie. Dlaczego nasz wizerunek w sieci jest ważny, gdy szukamy pracy i jak o niego zadbać? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule. 

Życie prywatne w Internecie

Rola portali społecznościowych znacznie wzrosła w obecnych czasach. Coraz częściej nasze życie towarzystkie przenosi się do Internetu. Publikujemy tam nasze zdjęcia z wakacji,  zdjęcia naszej rodziny. Wyrażamy swoje poglądy. Bierzemy udział w dyskusjach na różne tematy. Nie ma w tym oczywiście nic złego! Warto jednak zadbać o swoją prywatność i mieć świadomość, że  to co publikujemy na portalach społecznościowych dostepne może być nie tylko dla naszych bliskich i znajomych, ale także dla rekruterów i potencjalnego pracodawcy.

Rekruterzy coraz częściej zapoznają się z profilami kandydatów dostępnych na portalach społecznościowych.  Informacje jakie tam  znajdą, mogą  pomóc im w podjęciu o Twoim zatrudnieniu… Może warto zatem zadbać o to aby niektóre aspekty swojego życia osobistego dzielić jedynie z bliskimi.

Życie zawodowe w Internecie

Rola portali społecznościowych znacznie wzrosła w obecnych czasach. Coraz częściej nasze życie towarzyskie przenosi się do Internetu. Publikujemy tam nasze zdjęcia z wakacji, zdjęcia naszej rodziny. Wyrażamy swoje poglądy. Bierzemy udział w dyskusjach na różne tematy. Nie ma w tym oczywiście nic złego! Warto jednak zadbać o swoją prywatność i mieć świadomość, że to co publikujemy na portalach społecznościowych dostępne może być nie tylko dla naszych bliskich i znajomych, ale także dla rekruterów i potencjalnego pracodawcy.

Rekruterzy coraz częściej zapoznają się z profilami kandydatów dostępnych na portalach społecznościowych.  Informacje jakie tam znajdą, mogą pomóc im w podjęciu decyzji o Twoim zatrudnieniu. Może warto zatem zadbać o to, aby niektóre aspekty swojego życia osobistego dzielić jedynie z bliskimi?

Profesjonalny życiorys cyfrowy

Profil na portalu powinien zawierać przede wszystkim kompletne i aktualne informacje o naszej osobie, przez pryzmat życia zawodowego. Warto wymienić tam nie tylko firmy, w których pracowaliśmy, ale również opisać zakres obowiązków jaki tam pełniliśmy, osiągnięcia i doświadczenie czy umiejętności wykorzystywane na danym stanowisku. Wymienić szkoły jakie skończyliśmy, jeśli są istotne z punktu widzenia wykonywanego przez nas zawodu. Portal daje nam też możliwość podania certyfikatów czy dodatkowych uprawnień jakie zdobyliśmy podczas naszej drogi zawodowej. Warto skupić się na tych, które są aktualne i adekwatne do wykonywanego zawodu. LinkedIn to miejsce, gdzie możemy dzielić się opiniami lub fachową poradą z innymi. Gdzie poprzedni pracodawcy lub koledzy mogą podzielić się opinią o Tobie, w formie rekomendacji. Całość składa się na Twój profesjonalny cyfrowy wizerunek. Czyli profil zawodowy interesującego kandydata na pracę.

Opisz swoje doświadczenie – czyli znowu słowa klucze

Jak opisać swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe w CV zgodnie z zasadami SEO omówiliśmy w części pierwszej naszego cyklu. Zajrzyjcie koniecznie, bo zasady doboru słów i fraz kluczowych w przypadku cyfrowego życiorysu są takie same i naprawdę bardzo ważne.

Referencje i rekomendacje

Zarówno w przypadku bogatej kariery jak i na początku ścieżki zawodowej ważne jest posiadanie referencji z poprzednich miejsc pracy. LinkedIn daje możliwość dodania takich referencji do Twojego profilu. Wystarczy, że osoba, z którą wcześniej pracowałeś lub gdzie odbywałeś staż np. przełożony czy kolega z zespołu ma profil na tym portalu. Możesz się z nią wtedy skontaktować i poprosić o rekomendację. Wystarczy, aby opisała Twoje silne strony lub wymieniła obowiązki, z których wywiązywałeś się w danej pracy najlepiej. Nie bój się o takie rekomendacje poprosić, szczególnie jeśli wiesz, że byłeś dobrym pracownikiem.  Dodatkowe referencje przy Twoim profilu są dodatkowym atutem na Twoją korzyść w procesie rekrutacji. Zawsze warto spytać o ich wystawienie.

Certyfikaty, szkolenia, uprawnienia

Nie stój w miejscu. Nawet jeśli masz teraz stabilne zatrudnienie warto na bieżąco śledzić trendy na rynku pracy. Zainwestuj czas w dodatkowe szkolenie czy kurs. Nawet jeśli jest to wewnętrzny cykl szkoleń proponowany przez Twojego pracodawcę. Warto poszerzać wiedzę, zdobywać certyfikaty czy potwierdzenia posiadanych uprawnień zawodowych. Każda dodatkowa wiedza czy poszerzenie dotychczasowych kompetencji to nie tylko informacja, którą możesz pochwalić się w profilu. To także jasny i wyraźny sygnał dla rekrutera, że dbasz o swój rozwój i nie boisz się inwestować czas w dodatkową wiedzę.

Zdjęcie częścią Twojej wizytówki

Pamiętaj, że profile w portalach towarzyskich a zawodowych to dwa różne światy. Na serwisach związanych z poszukiwaniem pracy warto zatem wstawić pasujące do tego miejsca zdjęcie. Postaw na zdjęcie portretowe. Nie musi to być oficjalne zdjecie w garniturze, jak do dyplomu. Ale zadbaj aby zaprezentować się schludnie i profesjonalnie. Może w służbowym uniformie, jeśli twoja profesja identyfikowana jest z konkretnym strojem? Dobierz zdjęcie profilowe adekwatnie do grupy zawodowej jaką reprezentujesz. Zdjęcie całej sylwetki na tle palm o zachodzie słońca to nie njest dobry pomysł – no chyba, że pracujesz jako przewodnik wycieczek po egzotycznych miejsach.

Diabeł tkwi w szczegółach

Tworząc swój cyfrowy wizerunek zadbaj, aby był spójny, aby prezentował Cię od najlepszej strony. Zwróć uwagę na szczegóły – podaj swoje pełne imię a nie zdrobnienie pod jakim znają Cię znajomi. W serwisie typu LinkedIn warto, aby Tomek przedstawił się jako Tomasz, a Kasia jako Katarzyna. Upewnij się również, aby adres mailowy jaki podajesz do kontaktu był również odpowiedni. Jeśli nie masz takiego, załóż nowy na potrzeby kontaktu z rekruterami i pracodawcami. Najczęściej używane adresy zawierać będą kombinacje Twojego imienia i nazwiska. Trudniej mają osoby o popularnych nazwiska, ale można zawsze dodać element z drugiego imienia. Taki imienny adres wygląda zdecydowanie bardziej wiarygodnie i poważnie i zaprezentuje się lepiej w CV i profilu niż adresy zaczynające się od Misia18 czy Romeo123.

Postaw się w roli pracodawcy

Nie wiesz jakie informacje o Tobie może znaleźć w Internecie pracodawca czy rekruter? Sprawdź to! Dobrą metodą jest otwarcie dowolnej przeglądarki internetowej w trybie prywatnym (czy incognito) i wpisanie swojego imienia i nazwiska w pole wyszukiwania. Zobacz jakie informacje od Tobie są widoczne. To co widzisz teraz- zobaczyć może każdy! Upewnij się jakie zdjęcia i z jakich portali pojawią się podczas takiej próby. Może warto sprawdzić i zmienić ustawienia prywatności w danych serwisach, szczególnie jeśli zależy Ci aby oddzielić strefę prywatną od tej zawodowej w sieci.