Przeglądaj Adzuna Blog »

SEO, marketing, słowa klucze – czyli jak napisać CV i dać się znaleźć (cz 1)

Dzisiejszy wpis poświęcimy tajemniczo brzmiącemu hasłu SEO i powiązanych z nim słowom kluczowym. Wyjaśnimy Wam, dlaczego użycie odpowiednich słów i terminów w Waszym CV i profilu zawodowym wpłynie korzystanie na Wasze szanse znalezienia pracy. Podpowiemy też gdzie i jak szukać takich słów, jak ich użyć aby nie przesadzić z ich ilością.

SEO – ang. search engine optimisation, czyli po polsku optymalizacja zawartości stron internetowych  pod wyświetlanie się ich w wynikach wyszukiwarek internetowych.

Teraz na pewno zastanawiasz się, jaki w takim razie jest związek tego SEO z Twoim CV? Nasz artykuł odpowie na to pytanie.

Co ma SEO do Twojego CV

W dobie cyfryzacji proces szukania pracy ewoluował wraz z technologią. Zamiast przynosić osobiście CV w wersji papierowej, wysyłamy je coraz częściej w formie cyfrowej. Co za tym idzie zmienił się sposób przeglądania aplikacji o pracę, ich sortowania oraz wstępnej oceny przez rekrutera czy pracownika działu HR.

Papierowe CV miało w pierwszej chwili (pierwsze kilka sekund) przykuć uwagę szatą graficzną. Dopiero potem rekruter zagłębiał się w szczegóły jego treści. Choć szata graficzna i formatowanie naszego CV nadal jest ważne, to jednak coraz częściej ciężar „pierwszego wrażanie” spada na zawarte w CV konkretne treści. Korzystając z nowoczesnych narzędzi i programów rekruterzy szybko mogą „wyłapać” czy dany kandydat ma odpowiednie kwalifikacje, jakich szuka pracodawca. I tu właśnie przyda się podstawowa wiedza o SEO i słowach kluczach…

Jak stać się widocznym – doświadczenie

Na pewno już wiesz, że CV powinno być za każdym razem modyfikowane pod kątem stanowiska na jakie aplikujesz. Szczególnie jak masz już za sobą bogate doświadczenie zawodowe nie będzie dobrym pomysłem wypisywać wszystkich obowiązków, z każdego miejsca pracy, jakie były na Twoje liście zadań. Warto skupić się  na tych umiejętnościach, doświadczeniu i osiągnięciach jakie będą potrzebne pracodawcy na stanowisku na jakie aplikujesz. To właśnie te kluczowe informacje powinny być opisane przy użyciu „słów kluczy”.

Słowa klucze, lub inaczej słowa kluczowe to słowa i grupy wyrazów stosowane w celu znalezienia konkretnych informacji w Internecie. To właśnie takich słów kluczowych używać mogą rekruterzy, aby odnaleźć  kompetencje w Twoim CV. W przypadku  doświadczenia zawodowego mogą to być np. stanowisko; umiejętność; program komputerowy, którego znajomość wymagana będzie na danym stanowisku. W przypadku branży IT może to być nazwa konkretnej technologii. Słowa kluczowe będą zatem różne, w zależności od tego na jakie stanowisko aplikujesz.

Ja je znaleźć i stać się widocznym dla rekrutera?

Słowo klucz – drogą do sukcesu

Nie wyważaj otwartych drzwi. Przede wszystkim nie musisz tworzyć nowych słów i terminologii a jedynie znaleźć i dopasować takie, które najcelniej opiszą Twoje doświadczenie i umiejętności. Te słowa już tam są, istnieją, są w użyciu – musisz je tylko znaleźć. Tak samo bowiem jak Ty szukasz w Internecie konkretnej pracy wpisując w wyszukiwarkę nazwę stanowiska, tak samo rekruter „wyszuka” Ciebie po słowach kluczach opisujących Twoje umiejętności.

Poniżej garść pomysłów, gdzie znaleźć słowa kluczowe dla Twojego CV 

Ogłoszenie o pracę, o którą się ubiegasz

W pierwszej kolejności przeczytaj dokładnie ogłoszenie o pracę, na którą zamierzasz zaaplikować. Zobacz jakich słów używa sam pracodawca do opisania kompetencji jakich szuka. Opisz swoje doświadczenie zawodowe używając tych samych haseł – słów kluczy. Szczególnie w odniesieniu do umiejętności, które dla pracodawcy są najbardziej istotne.

Podobne stanowiska i Twoja poprzednia praca.

Zapoznaj się również z ogłoszeniami o pracę na podobne stanowiska oraz na stanowiska na jakich pracowałeś poprzednio. Zobacz, jak opisują dane stanowisko pracodawcy i sami rekruterzy. Zweryfikuj czy Twoje doświadczenie opisane jest rzeczowo, konkretnie i z użyciem słów kluczowych, które najczęściej pojawiają się w  ogłoszeniach o pracę na stanowiska jakie Cię interesują, lub na jakich pracowałeś w przeszłości. Dla przykładu zobacz ogłoszenia o pracę na Adzuna, dla pracowników służby zdrowia.

Strony pracodawców

Jeśli znasz firmy z branży, jaka Cię interesuje zajrzyj na ich strony www. Poszukaj tam zakładki Kariera. Szukaj ogłoszeń o pracę na interesujące Cię stanowiska. Jak wyżej  – szukaj hasłowo i pomyśl co pasuje do Twoich umiejętności.

Portale społecznościowe

Najbardziej popularne serwisy, gdzie warto mieć swój profil (o tym napiszemy oddzielnie) to LinkedIn i jego polski odpowiednik GoldenLine. Zajrzyj tam koniecznie i popatrz, jak swój zawodowy życiorys opisują tam osoby z podobnym do Twojego doświadczeniem. Zobacz jakich słów używają najczęściej, czy pokrywają się z tym co widziałeś w ogłoszeniach o pracę i jeśli tak, korzystaj z tych rozwiązań.

Umiar we wszystkim

Oczywiście we wszystkim trzeba znać umiar. Twoje CV nie powinno być przeładowane samymi suchymi terminami. Nie zapominaj o opisaniu swoich atutów własnymi słowami, jedynie wplatając w treść kluczowe hasła w celu podkreślenia najważniejszych umiejętności i kompetencji.  Inspiruj się opisami stanowisk, ale nie zmyślaj. Nie powołuj się na kompetencje, których tak naprawdę nie masz. Kłamstwo w CV ma z reguły bardzo krótkie nogi.

Po zapoznaniu się z wieloma ogłoszeniami o prace, profilami osób o podobnym doświadczeniu oraz bazując na znajomości słownictwa branżowego związanego z poszukiwaną pracą będzie Ci o wiele łatwiej skomponować CV w sposób jaki sprawi, że będzie lepiej widoczne dla rekrutera.

Teraz wiesz jak SEO może pomóc w budowaniu Twoje CV! W kolejnych częściach naszego cyklu podpowiemy m.in. jak budować swój profesjonalny wizerunek w sieci korzystając np. z portali sspołecznościowych.