Przeglądaj Adzuna Blog »

Pracodawco, czy Twoje ogłoszenie jest dobre?

Pracodawcy i rekruterzy często mówią, że błędy ortograficzne w CV powodują automatyczne odrzucenie kandydata z procesu rekrutacyjnego. Portale prześcigają się w instrukcjach jak napisać poprawnie CV. A jakie błędy popełniają pracodawcy przy pisaniu ofert?  Co powoduje, że kandydaci ignorują ich oferty? Adzuna tym razem zamiast CV, bierze pod lupę ogłoszenia o pracę.

Dobrze przygotowane ogłoszenie o pracę przyciągnie dobrze przygotowanych kandydatów. Czy jest coś co powinieneś poprawić w swoich ofertach? Oto lista, która pomoże Ci sprawdzić i poprawić jakość Twoich ogłoszeń. Trafić do odpowiednich kandydatów i oszczędzić czas podczas rekrutacji.

Zaplanuj cele

Jaki jest cel ogłoszenia? Czy liczysz na tłumy kandydatów czy raczej na kilku, ale z wybraną specjalizacją i doświadczeniem? Dzięki zaplanowaniu i sprecyzowaniu celu zaoszczędzisz czas podczas rekrutacji. Słyszeliśmy od wielu firm, że są  zasypywani aplikacjami, ale  kandydaci nie spełniają oczekiwań i wydaje się, jakby nie czytali ogłoszenia. Aby tego uniknąć musisz być rzeczowy. Tak aby kandydaci od razu wiedzieli jakie umiejętności i kwalifikacje są dla Ciebie niezbędne. To pomoże Ci zaoszczędzić czas – swój i kandydata.

Treść

Postaw się na miejscu osoby szukającej pracy. Gdybyś sam aplikował na to stanowisko co byś chciał o nim widzieć? Jakich słów kluczowych użyłbyś, aby mieć listę interesujących pozycji? Wyszukiwarka Adzuna łączy ludzi z ofertami, właśnie na podstawie wpisywanych przez nich słów kluczowych – stąd tak ważny jest wybór odpowiedniego słownictwa w Twojej ofercie.

Stanowisko i jego nazwa

Niektóre profesje nie wymagają dodatkowego tłumaczenie. Jeśli szukasz hydraulika, fryzjera czy kelnera to masz właściwie nazwę stanowiska do oferty podaną na tacy. W sytuacji gdyTwoja firma czy pracownicy używają specyficznego żargonu przy określeniu stanowiska  – nie kombinuj. Raczej polecamy skorzystać ze standardowej, ogólnie przyjętej nazwy. Nowomowa może się tutaj nie sprawdzić najlepiej.

Modne w niektórych branżach słówka typu „guru” czy „ninja” są chwytliwe, ale nie mówią wiele o samym stanowisku. Mogą zniechęcić potencjalnego kandydata do zapoznania się z ofertą, lub sprawią, że oferta nie pojawi się  w wynikach wyszukiwania (patrz wyżej, słowa kluczowe). Jeśli nie jesteś pewien jakiego określenia użyć zobacz podobne oferty na naszej stronie czy skorzystaj z wyszukiwarki internetowej. Wzoruj się na innych, nie wyważaj otwartych drzwi.

Lokalizacja

Jeśli kandydat mieszka w Radomiu to czy rozważyłby pracę w Warszawie? Wiele osób jest gotowych przeprowadzić się do innego miasta za pracą, także podanie lokalizacji w ofercie rozszerzy grono zainteresowanych nią osób.

Wydawać by się mogło, że podanie ogólnej lokalizacji jak Polska czy województwo pomoże trafić Ci do lepszych wyników w wyszukiwarce, ale tak nie jest. Praca z podanym konkretnym miastem, pojawi się w wynikach wyszukiwania na Adzuna zarówno w danym mieście, województwie, jak i pod wynikami dla całej Polski.  A określenie lokalizacji sprawi, że zaaplikują tylko osoby których dane miejsce pracy satysfakcjonuje. Czyli znowu oszczędzisz czas swój i kandydatów, którzy zaaplikują nie znając miejsca pracy i poczują się rozczarowani i wprowadzeni w błąd. A Ty utoniesz w nieprzydatnych do niczego stosach CV.

Rodzaj umowy

Określ w ogłoszeniu jaką umowę proponujesz. Czy jest to umowa o pracę, kontrakt czy zlecenie. Masz do rozdysponowani cały czy tylko część etatu. Bądź szczery. Pozyskuj aplikacje od kandydatów, którzy szukają takich właśnie warunków zatrudnienia.

Opis stanowiska

Twarde umiejętności są bardzo ważne. Dlatego opisz dokładnie jakich kwalifikacji wymagasz. Jeśli możesz zagwarantować szkolenie – opisz jego zakres. To bardzo ważne dla kandydata wiedzieć, czy pracodawca zagwarantuje mu poszerzenie wiedzy o kwalifikacje wymagane na nowym stanowisku.

Pamiętaj, że praktycznie nie ma kandydatów, którzy wiedzą już wszystko. Motywacją do zmiany pracy, jest często chęć rozwoju i nauki. Określ minimum swoich wymagań, jakich oczekujesz na wstępie, ale zasygnalizuj jednocześnie w swojej ofercie, czego możesz nauczyć nowego pracownika w swojej firmie.

Uniwersalna treść, czyli wieje nudą?

Personalizuj swoje ogłoszenia pod danego kandydata. Od kandydatów wymagasz oryginalności, CV przygotowanego specjalnie pod Twoje stawisko. Pytasz, dlaczego właśnie u Ciebie chce pracować? To działa w dwie strony. Szukasz oryginalnych kandydatów, kreatywnych umysłów – opisz to w ten sposób.  Oprócz wspomnianych wyżej kwalifikacji, wymień miękkie umiejętności jakimi powinien cechować się kandydat na danym stanowisku. (Raport Adzuna o umiejętnościach miękkich, przeczytasz dodatkowo TU)

Tak jak nie zyskują Twojej przychylności sztampowe CV, tak samo kandydaci nie lubią nudnych i powielanych ciągle tych samych treści w ogłoszeniach.

Co oprócz samej pracy

Czy rekrutujesz do branży, w której brak rąk do pracy? Może się okazać, że sama praca to nie wszystko. Pomyśl, czy jest coś czym możesz zachęcić kandydata do pracy właśnie u Ciebie? Dodatkowe benefity to nie tylko zniżkowa karta wstępu na siłownię czy ubezpieczenie zdrowotne. To również dodatkowe szkolenia; rodzinne pikniki firmowe; ekstra dzień urlopu za każdy rok w firmie; a może po prostu owoce w kuchni dla każdego. Pokaż w ogłoszeniu, że stawiasz nie tylko na pracę, ale i na pracownika.

Wynagrodzenie

Nie samym chlebem człowiek żyje, ale za coś trzeba ten chleb kupić. Choć temat wynagrodzeń to w Polsce nadal temat tabu, warto określić poziom wynagrodzenia jakiego może oczekiwać kandydat na danym stanowisku. Termin „atrakcyjne wynagrodzenie” to nie wszystko i może przynieść inny skutek, niż być oczekiwał. Szanujmy wzajemnie swój czas, bo czas to pieniądz!

Artykuł na podstawie wyników naszej ankiety o jawności zarobków na poziomie ogłoszenia o pracę, w oddzielnym Raporcie Adzuna, już w maju.

Stań się na chwilę kandydatem

Czasami warto spojrzeć na swoje ogłoszenie z boku, oczami  kandydata. Osoby, która szuka właśnie takiej pracy jaką oferujesz. Czego sam oczekiwałbyś od pracodawcy? Co przekonałoby Cię do kliknięcia w magiczny przycisk „aplikuj”.

Zajrzyj  na Adzuna.pl gdzie znajdziesz tysiące ogłoszeń i sam ocen, które z nich uważasz za dobre?