Przeglądaj Adzuna Blog »

Kiedy nadchodzi czas na zmiany – jak rozpoznać wypalenie zawodowe?

Czy czujesz, że twoja kariera stoi w miejscu, praca przestała sprawiać ci satysfakcję, a wykonywanie obowiązków zawodowych zajmuje więcej czasu niż kiedyś?

Jeżeli wiążę się to z przemęczeniem fizycznym i psychicznym prawdopodobnie doświadczasz właśnie syndromu wypalenia zawodowego. Warto zastanowić się nad przyczyną pogarszającego się samopoczucia oraz obniżonej efektywności w pracy. Wcześnie zdiagnozowanie zespołu wypalenie zawodowego pozwoli ci podjąć odpowiednie kroki mające na celu przeciwdziałanie jego symptomom.

Skąd się bierze wypalenie zawodowe?

Syndrom wypalenia zawodowego jest zespołem objawów powstających w wyniku przeciążenia emocjonalnego oraz fizycznego. Jego występowanie zależy od wielu czynników wewnętrznych i środowiskowych. Najbardziej na wypalenie zawodowe narażone są osoby, których praca polega na pomaganiu innym: pielęgniarki, lekarze, psychologowie czy pracownicy socjalni. Te zawody często wymagają od pracowników kontaktu z osobami potrzebującymi wsparcia emocjonalnego oraz konfrontowania się z ich przeżyciami, czy oczekiwaniami. Jeżeli pracownicy nie umieją zachować odpowiedniego dystansu i zaczynają przeżywać problemy klientów jak swoje własne, to bardzo szybko może dojść to utraty niezbędnej do pracy energii, co w konsekwencji przekłada się na poczucie wypalenia. Innym źródłem zaburzeń są relacje z przełożonym lub współpracownikami, szczególnie jeżeli w miejscu pracy dochodzi do sytuacji konfliktowych lub mobbingu.

Pułapka monotonności

Często zdarza się też, iż wypalenie zawodowe jest konsekwencją czynników związanych z organizacją pracy, sposobem jej wykonywania, czy środowiskiem z nią związanym. O wypalenie łatwiej w zbiurokratyzowanych instytucjach, gdzie praca jest monotonna, a ścieżka kariery ograniczona. Syndrom ten występuje często u pracowników, na których została nałożona zbyt duża ilość obowiązków, jak również w przypadku konfliktu wyznawanych przez pracowników wartości z celami, narzuconymi przez firmę. Z wypaleniem walczą osoby ambitne, stawiające sobie wysokie wymagania. Jeżeli stanowisko ogranicza ich potencjał lub kreatywność, z czasem dochodzi do wygaszania u nich pozytywnych cech i pojawienia się poczucia frustracji.

Gdy apatia przeraza się w niechęć

Skutki wypalenia zawodowego są równie niekorzystne dla pracownika, jak i pracodawcy, dlatego obie strony powinny starać się przeciwdziałać temu problemowi. Niestety pracodawcy często zdają się nie dostrzegać skali problemu. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na sygnały ostrzegawcze, które pojawiają się jeszcze zanim problem ten na dobre zagości w naszym życiu i zdeterminuje codzienną pracę oraz życie osobiste. Do najczęstszych zalicza się: cyniczna postawa i częste krytykowanie miejsca zatrudnienia, niechęć towarzysząca wychodzeniu do pracy, brak motywacji do wykonywania obowiązków, unikanie podejmowania odpowiedzialnych zadań, zniecierpliwienie pojawiające się w kontaktach z klientami, nadmierne spożywanie jedzenia, alkoholu lub zażywanie narkotyków w celu poprawy samopoczucia po pracy, czy tzw. znieczulenia się oraz pogorszenie się relacji rodzinnych lub stanu zdrowia.

Zacznij działać szybko

Diagnoza źródeł problemu pozwoli przygotować ci plan naprawczy. Jeżeli nie jesteś pewny swoich obaw porozmawiaj o tym z przełożonym lub współpracownikami. Możliwe, że obniżenie swoich oczekiwań wobec miejsca pracy nie jest dla ciebie łatwe, warto jednak wykorzystać zasoby posiadanej energii i przekierować je na rozwój osobisty. Oto kilka przydatnych wskazówek na pokonanie impasu w pracy:

  • Rozwiń w sobie nowe umiejętności

Pracodawca jest w stanie umożliwić ci naukę nowego języka, zrobienie kursu lub studiów podyplomowych, nawet niezwiązanych bezpośrednio z twoim stanowiskiem. Pozwoli ci to na zdobycie nowych kwalifikacji, co może wiązać się z przeformułowaniem celów i oczekiwań.

  • Nabierz dystansu

W przypadku nadmiaru zlecanych zadań, czy poczucia przemęczenia z powodu zbyt długiego czasu spędzanego w miejscu pracy, przedyskutuj z przełożonym inny podział obowiązków lub zapytaj o możliwość skorzystania z telepracy.

  • Nie bój się prosić też o wsparcie innych pracowników

Jeżeli będziesz krępować się już na samym początku, wraz z upływem czasu problemy pogłębią się, a na ich rozwiązanie, nawet przy zaangażowaniu innych, może być już za późno.

  • Przemyśl również swoje nastawienie oraz dobre i złe strony

Jeżeli jesteś zbyt krytyczny wobec organizacji pracy, czy przełożonych nie dziw się, że pracuje ci się coraz gorzej. Postaraj się znaleźć pozytywne aspekty swojej aktywności zawodowej i na nich się skupić. Możliwe również, że w ramach tej samej firmy, możesz zmienić swoje stanowisko na inne, bardziej odpowiadające twoim kwalifikacjom, czy ambicjom. Pozwoli ci to zaoszczędzić czas i uniknąć stresu związanego z procesem rekrutacji.

  • Zadbaj również o zdrowie i kondycje fizyczną

Zrezygnuj z „pocieszaczy” w postaci niezdrowego jedzenia, czy alkoholu. Staraj się zdrowiej odżywiać i spać co najmniej 7 godzin dziennie. Nie zapominaj o aktywności fizycznej. Sport to jeden z ważniejszych sprzymierzeńców w radzeniu sobie ze stresem powodującym wypalenie zawodowe. Jeżeli siłownia, czy fitness przynoszą tylko chwilową poprawę samopoczucia, dobrym rozwiązaniem będzie boks, sztuki walki albo nauka tańca. Takie aktywności fizyczne pozwalają nie tylko podnieść poziom endorfin w organizmie, ale mogą również stać się pasją, która rozwijana, będzie stanowić alternatywę dla twojej pracy.

Jeżeli jednak wcielenie powyższych zaleceń nie przekłada się na poprawę jakości życia zawodowego i osobistego, a ponadto dochodzi do zaostrzenia syndromów, należy rozważyć skorzystanie z pomocy psychologa, zanim będzie na to za późno. W niektórych przypadkach profesjonalna pomoc może okazać się nieskuteczna, wtedy jedynym rozwiązaniem wydaje się być zmiana pracy.

Nie czekaj do ostatniej chwili, weź swoją przyszłość w swoje ręcę i znajdź nową pracę na Adzuna.pl 

 

Autor: Kaja Piekarska